Najczęstsze problemy z akumulatorami i jak je rozwiązać 0
Najczęstsze problemy z akumulatorami i jak je rozwiązać

Akumulator samochodowy wbrew pozorom to delikatny podzespół, który w wyniku niewłaściwej eksploatacji możemy dość łatwo uszkodzić. Poniżej prezentujemy najczęstrze przyczyny niewłaściwego działania akumulatora w aucie.

  • Głębokie rozładowanie – to stan, w którym akumulator praktycznie pozbawiony jest prądu. Pozostawienie akumulatora w stanie głębokiego rozładowania przez dłuższy czas, z pewnością doprowadzi do zasiarczenia ogniw i tym samym do jego nieodwracalnego uszkodzenia. Najgroźniejszą sytuacją jest pozostawianie rozładowanego akumulatora na mrozie – znajdujący się w nim elektrolit może zamarznąć i rozerwać plastikową obudowę. Akumulator w takim stanie jest już nie do uratowania. Dlatego rozładowany akumulator należy wymontować z auta i podłączyć do prostownika, czekając do jego pełnego naładowania. Proces ładowania głęboko rozładowanego akumulatora może potrwać nawet kilkanaście godzin.
  • Luźno osadzony akumulator – współczesne akumulatory są mocno narażone na wibracje i wstrząsy. Jeśli akumulator ma luz, będzie poruszał się i wibrował w czasie jazdy, to może dojść do pęknięcia jednego z jego wewnętrznych ogniw. Akumulator z uszkodzonym ogniwem nadaje się już tylko do utylizacji.   
  • Zły stan techniczny silnika. Jednostka napędowa, która wymaga kilkukrotnego „kręcenia” rozrusznikiem, zanim się uruchomi, przyspiesza zużycie akumulatora, obciążając go zbyt dużym zużyciem prądu.
  • Zużyty rozrusznik. Nie jest w stanie uruchomić silnika we właściwy sposób (na przykład nie może osiągnąć właściwej prędkości obrotowej) i przez długi czas obciąża akumulator nadmiernym poborem prądu, co powoduje przyspieszone zużycie akumulatora.
  • Uszkodzony regulator napięcia. Akumulator samochodowy powinien być ładowany przez alternator za pomocą napięcia 14.4V. Jeśli jest ono wyższe (np. powyżej 14,5V, może sięgać 15V i więcej), nastąpi przeładowanie akumulatora, a w konsekwencji spłynięcie mas czynnych. Masa czynna w akumulatorach kwasowo ołowianych składa się z tlenku ołowiu (plus) i drobno zmielonego ołowiu (minus). Spłynięcie mas czynnych można zaobserwować po wyraźnym zmętnieniu elektrolitu. Akumulator traci pojemność oraz moc rozruchową. Po spłynięciu mas czynnych akumulator nadaje się tylko do wymiany.
  • Zaniedbane klemy akumulatora. Najczęściej są „zaśniedziałe”, czyli pokryte tlenkami. Przez to są powodem niewłaściwego przepływu prądu. Klemy warto co pewien czas przeczyścić i nasmarować. Można je też wymienić na nowe. Kosztują parę złotych, a ich wymiana jest prosta.
  • Niewłaściwy albo uszkodzony przewód masowy. Skorodowane oczko przewodu masowego (albo przewodów masowych). Utrudniają właściwy przepływ prądu i również przyspieszają zużycie akumulatora.
  • Akumulator został źle dobrany do samochodu. Ma zbyt małą pojemność i moc rozruchową. Producent samochodu informuje w instrukcji obsługi auta, jakie parametry powinien spełniać akumulator, zasilający model samochodu z daną jednostką napędową. Niestety, nie zawsze właściciele aut stosują się do tych zasad. Kupują mniejsze akumulatory ze względu na cenę. Źle dobrany akumulator ulega jednak przyspieszonemu zużyciu.
  • Stały, zbyt niski poziom naładowania akumulatora. Eksploatacja stale niedoładowanego akumulatora również powoduje jego przyspieszone zużycie. Powodem może być zaśniedzenie biegunów (czopów) akumulatora i/lub zaśniedzenie podłączanych do nich klem, co jest powodem spadku napięcia ładowania.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl